Hielspoor behandelen

Hielspoor is een van de meest pijnlijke en veel voorkomende voetklachten. Voor iedereen is hielspoor anders, maar over een ding zijn de meningen niet verdeeld: Het is heel vervelend. Het is daarom vanzelfsprekend dat iedereen met hielspoor daar zo snel mogelijk vanaf wilt. Maar waar komt hielspoor eigenlijk vandaan? En hoe kan hem hielspoor behandelen?

In deze blog leest u onder andere over:

  • Is hielspoor een vorm van peesontsteking?
  • Stekende pijn in de voet
  • Hoe onstaat hielspoor
  • Symptomen hielspoor
  • Zooltjes hielspoor
  • Praktijkcasus
  • Feiten over hielspoor

Geen peesontsteking voet

Hielspoor is, zoals vaak gedacht, geen peesontsteking in de voet. De irritatie vindt wel plaats in de ‘’peesplaat’’. De aanhechting van deze pees zit bij het hiel bot en er komt bij irritatie of overbelasting een grote druk te staan op dit bot. Bij hielspoor gaat het botvlies ontsteken en ontstaat er een stukje verkalking aan het bot1. Dit stukje verkalking heet hielspoor en veroorzaakt de vaak stekende pijn, en niet de ontsteking.

Een vervelend element hieraan is dat ook na de ontsteking van het botvlies de verkalking kan blijven. Er is dan geen sprake meer van een peesontsteking in de voet, maar van een stukje verkalking. Deze klacht kenmerkt zich bijna altijd aan een stekende pijn in de voet.

Stekende pijn in voet

Wanneer u last heeft van hielspoor heeft u dus een stukje verkalking aan uw bot. Dit stukje zorgt voor een naar en stekend gevoel bij het lopen. Wanneer u last heeft van hielspoor kan dit lang aanhouden en deze stekende pijn in de voet kan vanuit het niets komen. Deze pijn kan maanden aanhouden maar ook vanuit het niets verdwijnen. Dit maakt hielspoor juist zo verraderlijk!

Hoe ontstaat hielspoor

Hielspoorklachten ontstaan vaak over een langere periode. Door dit geleidelijke ontstaan is het vaak moeilijk om een exacte toedracht te herkennen. Over het algemeen is hielspoor een klacht die ontstaat door overbelasting. Door veel te lopen of met zwaardere belasting te lopen is uw kans op hielspoor groter. Uw kans op overbelasting van de pees neemt toe bij:

  • Verkeerde loopgewoontes of afwijkende vorm van de voeten
  • Staand werk
  • Ongetraind een lange wandeling maken
  • Veel hardlopen en/of springen

Wanneer u last begint te krijgen van symptomen van hielspoor is het nog mogelijk om tijdig in te grijpen. Met rust en de juiste maatregelen kan u een volledige overbelasting voorkomen.

Symptomen hielspoor

Hielspoor geeft vaak een hele felle en vervelende pijn. Het voordeel is dat de symptomen daarom makkelijker te herkennen zijn. Het belangrijkste symptoom van hielspoor is eigenlijk altijd pijn in de hiel. Iemand die last heeft van hielspoor zal vaak na lang stilstaan of zitten de meeste hevige pijn hebben. Het vervelende is dat na rust de pijn vaak erger wordt, wanneer men weer wil gaan lopen of staan geeft de voet direct een pijnreactie. Na korte belasting wil de pijn vaak weer afnemen.

De meest voorkomende symptomen van hielspoor zijn:

  • Pijn onder de hiel
  • Pijn bij lopen of lang stilstaan
  • Veel spanning in de voeten
  • Hielpijn bij lang zitten of autorijden

Heeft u last van één of meerdere symptomen? Dan is de kans aannemelijk dat u hielspoor heeft, maar ga hier nooit direct van uit. Als u denkt dat u mogelijk hielspoor heeft en uzelf hier zorgen over maakt, raadpleeg dan altijd eerst een huisarts.

Wat te doen bij hielspoor

Zoals veel andere situaties wordt rust aangeraden. Hierdoor kan de regio even tot rust komen en zullen ontstekingsverschijnselen vaak verminderen. Wanneer de pijn aan blijft houden willen steunzolen al vaak een goede eerste oplossing bieden. Ook fysiotherapie en een bezoek aan de huisarts zijn aan te raden. Bij aanhoudende pijn worden er soms injecties gegeven met corticosteroïden, deze werken ontstekingsremmend maar brengen ook risico’s met zich mee.

Al met al zijn er een beperkt assortiment aan mogelijkheden voor het behandelen bij hielspoor, als de rust niet mag baten voelt men zich al snel hopeloos maar dit is zeker niet nodig. Vaak bieden kwalitatieve op maat gemaakte zolen al veel verlichting.

Zooltjes hielspoor

Op het moment dat u hielspoor heeft is het goed om u voor te bereiden op een wat langer traject. Hielspoor keert soms terug en het vinden van een blijvende oplossing kan erg uitdagend zijn. We nemen daarom bij Fusselastic alle tijd om te zorgen dat u de juiste zooltjes ontvangt om uw situatie te verbeteren. De zolen zijn zo ontwikkeld dat er veel druk van uw hielen afgenomen kan worden en deze evenrediger over uw voet wordt verspreid. Zo is de kans op een pijn steek lager en heeft u goed verende zolen voor jarenlang loopplezier. Op deze manier kan men dus met de juiste zooltjes hielspoor behandelen.

Praktijkcasus: Steunzolen voor hielspoor behandelen

In het bovenstaande filmpje ziet u een ervaring van een mevrouw uit Lopik die enorm veel last had van hielspoor. Na een bezoek en een vrijblijvende afspraak met een Fusselastic consulent besloot ze gebruik te maken van verende steunzolen. In situaties waar men veel loopt (en dus veel gevoeliger is voor hielspoor) kunnen steunzolen korte- en lange termijn verlichting geven. Na het gebruik van de nieuwe zolen is de hielspoor voor mevrouw veel leefbaarder geworden.

Als u benieuwd bent of de zolen voor u hetzelfde resultaat kunnen geven, kan u ze altijd vrijblijvend proberen!

Duur hielspoor en hielspoor behandelen

Hielspoor is een ingrijpende klacht die een enorme impact kan maken. Er zijn meerdere oefeningen, behandelingen en ingrepen mogelijk, maar de vraag blijft toch altijd “Hoelang duurt hielspoor?”. In deze blog gaan we het hebben over de impact van hielspoor en de duur tot genezing van hielspoor. De definitie van hielspoor die we hier hanteren is wanneer er al een verkalking ontstaan is en dus niet alleen de peesontsteking die men vaak al als hielspoor bestempeld.

Genezingsduur van hielspoor

Hielspoor begint altijd met een peesontsteking, door verergering van deze ontsteking ontstaat uiteindelijk de verkalking op het hiel. Deze verkalking is wat uiteindelijk ook echt hielspoor is. De genezingsduur van hielspoor wordt uiteindelijk bepaald door een aantal factoren. Hieronder de 3 belangrijkste:

  • Leeftijd
  • Gemiddelde belasting
  • De behandeling

Leeftijd

Leeftijd is een belangrijke factor bij hielspoor, hielspoor komt nou eenmaal vaker voor bij oudere mensen. Wanneer u ouder wordt is er steeds minder vetweefsel onder de hiel. Dit weefsel zorgt normaal gesproken voor de demping die de druk op de pees en de hiel vermindert. Mensen onder de 45 jaar hebben namelijk zelden last van hielspoor, en hoe hoger de leeftijd is, hoe langer het herstel duurt. Leeftijd is daarom een belangrijke factor in de duur en de ernst van de hielspoor.

Gemiddelde belasting

Hielspoor is vaak het resultaat van een vorm van overbelasting. Als hardloper of fanatieke wandelaar kan de klacht helemaal snel ontstaan. Bij onvoldoende rust en dus een hoge gemiddelde belasting krijgt het lichaam niet genoeg rust om met de ontsteking om te gaan. Het resultaat is dus de verkalking op de hiel. De duur van hielspoor is, omdat dit een verkalking is, vaak erg lang en hielspoor kan daarom wel tussen de 6 en 18 maanden duren. 2

De behandeling

Wanneer er vroegtijdig wordt ingegrepen kan de duur van hielspoor aanzienlijk worden ingekort. Door tijdig te beginnen met het gebruik van dempende zooltjes en schoeisel vermindert de belasting. Hierdoor is de genezing sneller. Ook het gebruik van shockwave therapie wordt steeds vaker aangeraden, ook al is er nog geen volledig wetenschappelijk bewijs voor de effectiviteit. Het tijdig ingrijpen, ook bij lichte pijn of ontstekingsverschijnselen, kan daarom een enorm verschil maken.

Sneller genezen en kortere duur van hielspoor

Uiteindelijk heeft niemand volledig de controle over zijn of haar lichaam, maar er zijn altijd wel kleine of grotere dingen die je kan doen. Als je sneller wilt herstellen van hielspoor probeer dan:

  • Niet volledige rust te nemen, maar absoluut niet de overbelasting op te zoeken
  • Zooltjes en schoeisel met goede vering en ondersteuning te gebruiken
  • In overleg met een fysio of arts de juiste spieren de gaan rekken en trainen 3
  • Het verminderen van hardlopen en / of sporten waarbij veel gesprongen wordt. 4

Het is niet altijd even makkelijk om grote veranderingen in uw leven of levensstijl te maken. Helaas is dit voor een aandoening zoals hielspoor vaak wel noodzakelijk. Uiteindelijk is het doel om zo comfortabel en pijnvrij mogelijk te leven door de duur van hielspoor thttps://www.fusselastic.nl/2019/03/23/hielspoor-behandelen/e verkorten.

Zooltjes voor hielspoor

Er zijn veel simpele kleine veranderingen die je toe kan passen bij het behandelen van hielspoor. Naast de eerder genoemde veranderingen zoals rust kun je ook gebruik maken van speciale inlegzooltjes. Het doel van de zooltjes is hier om de belasting te verminderen en hierdoor de overbelasting verschijnselen steeds meer weg te nemen. Maar hoe werkt dit? En waarom zou u zooltjes bij hielspoor gebruiken?

Waarom helpen zooltjes bij hielspoor?

Hielspoor is een het resultaat van overbelasting en wanneer u veel loopt (of moet lopen) is het een klacht die niet zomaar overgaat. In het dagelijkse leven zijn er veel verplichtingen en het is daarom in veel gevallen ook niet makkelijk om de belasting te verminderen. Dit is exact de reden waarom zooltjes het verschil kunnen maken bij aanhoudende hielspoor klachten. Het gebruik van steunzolen bij hielspoor helpt met:

  • Verzachten van de pijn op de hielen
  • Verhogen van de belastbaarheid
  • Verkorten van de klachtduur

Het is dus niet altijd nodig om direct gebruik te gaan maken van steunzooltjes, maar in sommige schrijnende en urgente situaties is het goed om een arsenaal aan behandelingsmethoden te combineren.

Wanneer helpen zooltjes bij hielspoor het beste?

Over het algemeen is de beste behandeling voor hielspoor rust en geleidelijk herstel. Fysiotherapie kan een sterke bijdrage leven aan dit geleidelijke herstel. Soms is echter rust niet genoeg, of gewoon niet mogelijk. Men zal dan naar ontlasting methodes moeten gaan kijken. Hierbij kijk je hoe je zo veel mogelijk rustmomenten en verlichtende factoren in kan bouwen tijdens de belasting. Door meer rustmomenten in de lasten zal de gemiddelde belasting afnemen, maar ook door beter schoeisel en betere zolen te gebruiken kunnen de klachten al gaan afnemen. Het gebruik van steunzolen bij hielspoor is dus het beste bij:

  • Beroepen waarbij veel gelopen moet worden
  • Fanatieke wandelaars die tóch willen blijven lopen
  • Chronische hielspoor klachten
  • Het versnellen van het herstel
  • Als extra behandelmethode bovenop de huidige methodes.

Het gebruik van steunzolen is dus geen noodzaak, maar het kan een positieve impact hebben op het herstel. Als u uw herstelproces wil versnellen of een combinatie van behandelingen wilt gebruiken is het een goede tussenoplossing maar er is nooit één oplossing de beste. Voor iedereen is de behandeling persoonlijk en wat bij de een helpt, helpt misschien niet even goed bij de ander.

Laat u daarom altijd adviseren door een specialist, evenals over welke zolen het beste kunnen helpen bij hielspoor, sommigen hebben namelijk een averechts effect en kunnen de klachten verergeren.

3 Feiten over hielspoor

Zoals eerder beschreven is hielspoor is een zeer pijnlijke irritatie aan de onderzijde van de hiel 5. Door een langdurige ontsteking kan hier een extra bot-vorming opstreden. En wat is hielspoor dan precies? Hielspoor is vernoemd naar dat stukje extra bot-vorming onderaan de hiel. Dit stukje zorgt namelijk voor de stekende en frustrerende pijn die hielspoor zo kenbaar maakt.

In dit hoofdstuk leest u 3 feiten over hielspoor en de geschiedenis van hielspoor:

Feit 1: Hielspoor is bijna altijd het resultaat van overbelasting

Hielspoor is een blessure die vaak ontstaat door een vorm van overbelasting. Door een te hoge spanning op de peesplaat wordt de aanhechting constant overbelast. 6.

Overbelasting van de voet en de hiel kan natuurlijk vanuit meerdere dingen ontstaan, zoals:

  • Hardlopen
  • Onvoorbereid veel wandelen
  • Niet voldoende rust nemen
  • Overgevoeligheid
  • Overgewicht
  • (Hard)lopen op harde ondergronden
  • Veel springen bij sport
  • Afwijkende vorm van de voeten of een verkeerd looppattroon
7

Feit 2: De Latijnse naam is fasciitis plantaris8

Fasciitis plantaris is niet precies hetzelfde als hielspoor. Hielspoor is het resultaat van een lange fasciitis plantaris (oftewel dit overbelastingsletsel)9. Hierbij is de bindweefselband onder de voet voor langere tijd ontstoken en geïrriteerd geweest. Hielspoor is dus niet direct zelf een ziekte of aandoening, maar het resultaat van onderliggende problemen en ontstekingen. Het is ook hierdoor dat er vaak een multidisciplinaire oplossing moet komen 10

Feit 3: Hielspoor hoeft gelukkig zelden geopereerd te worden11

Alsof hielspoor nog niet vervelend genoeg is kan het ook nog eens zijn dat iemand er aan geopereerd moet worden. Maar wat doen ze dan bij zo’n operatie?

Eigenlijk hangt dat van één ding af de lengte van de kuitspier. De kuitspier is direct of dan wel indirect verantwoordelijk voor het trekken aan de hiel. Bij hielspoor is dit natuurlijk erg vervelend en een verkorte kuitspier kan dan ook de klacht in stand houden. Als het blijkt dat de kuitspier te kort is kan dit door middel van een operatie verlengd worden. Hierbij wordt de bewegelijkheid van de enkel verbeterd en zo wordt er minder aan de hiel getrokken tijdens het lopen.

Wanneer de kuitspier wel lang genoeg is, is er gelukkig nog een tweede optie. Een arts kan er ook voor kieze om een deel van de peesplaat rond de aanhechting los te snijden. Zo ontstaat er ook minder spanning op de hiel en kan het terugkomen van hielspoor voorkomen worden. Het risico bestaat altijd dat een operatie geen lange termijn impact heeft, er wordt daarom alleen voor een operatie gekozen als niets anders helpt.

Korte samengevat:

Al met al is hielspoor een klacht die men niemand gunt. Gelukkig komt er steeds meer onderzoek naar buiten en kan men steeds beter hielspoor behandelen. Steeds meer soorten therapie zoals shockwave- en gerichte fysiotherapie baten hielspoor patiënten. Ook het gebruik van zooltjes, sokken en andere hulpmiddelen wil vaak baten. De mensheid is nog lang niet van hielspoor af; maar kan er gelukkig steeds beter mee leven! Hopelijk heeft u in ieder geval meer geleerd van deze 3 feiten over hielspoor.

 

  1. Spinnewijn, W.E.M. HUISARTS WETENSCHAP (2010) 53: 647. https://doi.org/10.1007/s12445-010-0289-8
  2. https://www.hagaziekenhuis.nl/a-tm-z/behandelingen/hielspoor.aspx
  3. https://www.hagaziekenhuis.nl/a-tm-z/behandelingen/hielspoor.aspx
  4. https://www.hardlopen.nl/artikelen/gezondheid/starten-niet-stoppen-wees-voorzichtig-bij-hak-en-hielpijn
  5. https://www.mst.nl/p/aandoeningen/hielspoor/
  6. https://www.koffietijd.nl/tips-tegen-voetproblemen
  7. https://www.thuisarts.nl/hielspoorklachten/ik-heb-hielspoorklachten-2
  8.  Everdingen, J.J.E. van, Eerenbeemt, A.M.M. van den (2012). Pinkhof Geneeskundig woordenboek (12de druk). Houten: Bohn Stafleu Van Loghum.
  9. https://nl.wikipedia.org/wiki/Plantaire_fasciitis
  10. Wolgin M, Cook C, Graham C, Mauldin D. Conservative treatment of plantar heel pain: long-term follow-up. Foot Ankle Int 1994;15:97-102
  11. https://hielpijncentrum.nl/blog/wanneer-opereren-we-een-hielspoor