Tien tips om lang te kunnen staan

We weten allemaal dat te veel zitten slecht is voor onze gezondheid, maar lang staan brengt ook gezondheidsrisico’s met zich mee. Mensen die voor lange periodes staand werk doen lopen bijvoorbeeld dubbel zoveel risico op hart- en vaatziekten dan mensen die zittend werken. 1

Bij langdurig staan zijn de spieren rondom de wervelkolom voortdurend corrigerende bewegingen aan het uitvoeren, om de rug stabiel te houden. Dit kan in eerste instantie zorgen voor een vermoeid gevoel, of op langer termijn zelfs voor pijnklachten. Hieronder hebben we daarom 10 tips uitgewerkt om uw staande werk te verlichten2

Tip 1: Een flexibele werkplek

Kijk naar de mogelijkheden voor werkplek waar u zowel staand als zittend uw werk kunt doen. In een ideale situatie kunt u dit afwisselen gedurende de dag.3

Tip 2: Een voetensteun

Gebruik een voetensteun, bijvoorbeeld een klein krukje, om afwisselend uw linker- en rechterbeen hierop te laten rusten. Niet alleen het been en de voet worden zo ontlast: door de buiging in de heup krijgt ook de lies wat meer ontspanning. 4

Tip 3: Een sta steun

Denk bijvoorbeeld aan een kruk of een zadelstoel. Deze ondersteunen een deel van het lichaamsgewicht. De benen hangen bij zo’n stoel naar beneden, in tegenstelling tot bij een normale stoel, zodat u makkelijk wendbaar bent. 5

Tip 4: Zorg voor een goede houding van uw lichaam

Bij een goede lichaamshouding is het gewicht gelijk over beide voeten verdeeld. Het bekken is neutraal en de holling van de rug niet te groot. Het hoofd staat recht op de romp en mag niet te veel naar voren staan, de kin komt zo licht naar achter. De wervels zijn op deze manier zo veel mogelijk recht op elkaar gestapeld. De borst staat ietsje omhoog en de schouders zijn ontspannen. 6

Tip 5: Houd uw werkgerei bij de hand

Zorg dat u al uw werkgerei kunt pakken zonder te bukken of te strekken. Dit voorkomt onnodige vermoeidheid. 7

Tip 6: Een anti-vermoeidheidsmat

Een antifatigue mat, of anti-vermoeidheidsmat, zorgt voor een ideale stevige ondergrond. 8

Tip 7: Oefeningen om de spieren te versterken

Door middel van sportoefeningen kunt u uw spieren trainen, zodat u tijdens uw (staande) werk minder last krijgt van uw lichaam. Denk hierbij bijvoorbeeld aan squats.

Tip 8: Blijf in beweging

Tijdens lang stilstaan wordt de bloeddoorstoom in uw benen minder. Dit kan op lange termijn bijvoorbeeld spataderen veroorzaken, maar zorgt op korte termijn ook voor een vermoeid gevoel. Blijf daarom uw benen bewegen, door bijvoorbeeld tussen uw werk door kort te wandelen of een strekoefening te doen.9

Tip 9: Steunkousen

Steunkousen kunnen vermoeide benen voorkomen. 10

Tip 10: Goede schoenen 

We blijven het zeggen! Goede schoenen zijn een enorm belangrijke factor om overbelasting van uw lichaam tegen te gaan. 

  1. https://www.manutan.nl/blog/ergonomie-op-het-werk/langdurig-staand-werken-met-deze-tips-voorkom-je-gezondheidsklachten/
  2. https://www.sportzorg.nl/bibliotheek/speciaal-voor-scheidsrechters/hoe-voorkom-je-klachten-bij-langdurig-staan-of-bukken
  3. Https://www.manutan.nl/blog/ergonomie-op-het-werk/langdurig-staand-werken-met-deze-tips-voorkom-je-gezondheidsklachten/
  4. https://www.manutan.nl/blog/ergonomie-op-het-werk/langdurig-staand-werken-met-deze-tips-voorkom-je-gezondheidsklachten/
  5. https://www.manutan.nl/blog/ergonomie-op-het-werk/langdurig-staand-werken-met-deze-tips-voorkom-je-gezondheidsklachten/
  6. https://www.fit.nl/blessures/houding-verbeteren
  7. https://www.manutan.nl/blog/ergonomie-op-het-werk/langdurig-staand-werken-met-deze-tips-voorkom-je-gezondheidsklachten/
  8. https://www.sportzorg.nl/bibliotheek/speciaal-voor-scheidsrechters/hoe-voorkom-je-klachten-bij-langdurig-staan-of-bukken
  9. https://www.sportzorg.nl/bibliotheek/speciaal-voor-scheidsrechters/hoe-voorkom-je-klachten-bij-langdurig-staan-of-bukken
  10. https://www.manutan.nl/blog/ergonomie-op-het-werk/langdurig-staand-werken-met-deze-tips-voorkom-je-gezondheidsklachten/