Op hakken lopen zonder pijn.

Veel mensen krijgen last van hun voeten wanneer ze op (hoge) hakken lopen. Het zijn nu eenmaal niet de meest comfortabele en stabiele schoenen: de bloedcirculatie wordt verstoord en er komt veel druk te staan op gevoelige delen van de voet. Gelukkig is ongemak tijdens en na het lopen op hakken vaak grotendeels te voorkomen. Met de volgende tips wordt het lopen op hakken een stuk prettiger én houdt u het langer vol.

De hak zelf

Ook voor hakken geldt: kies de juiste schoen die past bij uw voeten. Hoe hoger de hak, hoe moeilijker erop te lopen is. Probeer eerst comfortabel te leren lopen op lagere hakken, en ga daarna eventueel een stapje omhoog. Daarnaast speelt de dikte van de hak mee. Op een dikkere hak staat u steviger dan op een dunne naaldhak. Een sleehak of blokhak loopt daarom over het algemeen prettiger.

Plateau

Met een hakkenschoen waar een plateau onder zit, lijkt de hak hoger dan deze in werkelijkheid is. Perfect voor als u toch graag op hoge hakken wilt lopen. De voet staat zo minder gebogen, wat makkelijker loopt.

Juiste maat hoge

Bij elke schoen is het belangrijk dat u de juiste maat draagt, maar bij hakken nog net iets belangrijker. Omdat de schoen zelf al instabiliteit met zich mee brengt, is het belangrijk dat de schoen goed past. Zo loopt u een stuk prettiger (en langer) op hakken, en heeft u ook na het dragen ervan minder pijn aan uw voeten. 1

Dichte schoenen of schoenen met een enkelbandje

Met bijvoorbeeld laarsjes of hakkenschoenen waar een enkelbandje aan zit, blijft de schoen beter aan de voet zitten. Dit maakt het lopen op hakken een stuk comfortabeler. 2

Inlopen

Voor u uw schoenen daadwerkelijk in gebruik neemt, kunt u ze het beste eerst een tijdje thuis inlopen. Door het nieuwe paar elke dag een uurtje aan te trekken gaat de schoen naar uw voet staan, en wennen uw voeten aan de hak. Een heel uur lopen op de nieuwe schoenen is overigens niet nodig, af en toe zitten mag gerust. 3

Tape

Op hakken lopen veroorzaakt vaak pijn in de bal van de voet, omdat er hierop veel druk komt te staan. De pijn is te verlichten met een simpel middel: een hechtpleister. Tel vanaf uw grote teen gezien, en tape uw derde en vierde teen aan elkaar. Wikkel de tape zo’n tweemaal om de tenen heen, zodat het stevig zit maar niet knelt. Op deze manier wordt een bepaalde zenuw ontlast, zodat de pijn tijdens het dragen van hakken verlicht wordt. 4

Inlegzooltjes voor hoge hakken

Wist u dat het ook met hakken mogelijk is om een zooltje of steunzolen te dragen? Goede (steun)zolen kunnen ervoor zorgen dat u pijnloos op hakken kunt lopen, en zijn ook in open schoenen praktisch onzichtbaar. Na een lange dag op hakken zult u minder snel last hebben van spierpijn in uw kuiten, en ook op de lange termijn krijgt u minder last. Voor meer informatie over zooltjes in uw hakken, neem een kijkje op onze blog over het gebruik van inlegzooltjes voor hoge hakken.

  1. https://www.girlscene.nl/artikel/14732-zo-loop-je-pijnloos-op-hoge-hakken
  2. https://www.girlscene.nl/artikel/14732-zo-loop-je-pijnloos-op-hoge-hakken
  3. https://www.girlscene.nl/artikel/14732-zo-loop-je-pijnloos-op-hoge-hakken
  4. https://www.glamour.nl/beauty-body/body/a22810391/hack-pijnvrij-hakken-lopen/